تبلیغات
آكادمی آزاد یوگای ایران - تمرین ذن translate-customization" content="f1a42c14f08f57b3-f270732eb98d1bb0-geb4c69baadfbc784-21""/>

آكادمی آزاد یوگای ایران

آكادمی آزاد یوگای ایران

   به حالت چهارزانو ( ذاذن :به ذن نشستن:چهار زانو نشستن) می نشینیم ، ستون فقرات عمود بر زمین بوده و از حالت انقباض عضلانی خارج شده و با حالتی آرام و ریلاکس به آرامی چند نفس عمیق بکشید ؛ تنفس شما باید حالت شکمی داشته باشد یعنی عمل دم توسط بینی انجام گرفته و هوا به قسمت انتهایی بدن (ناحیه بین قسمت تناسلی و مقعد) هدایت گردد و با پر شدن ظرفیت شکم،  لحظه ای نفس را حبس می کنیم البته زبان باید به سقف دهان چسبیده باشد با اتمام این فرایند  از راه دهان عمل بازدم را انجام می دهیم . این روند تنفس در اکثر تمرینات ما انجام خواهد گرفت .

در هنکام بازدم تصور می کنیم که این نیروی عظیم منفجر شده و در کل بدن جاری می شود و با پخش شدن در کل بدن انرژی عظیمی را در بدن ما به وجود می آورد. در واقع نیز چنین است و پس از چند جلسه تمرین این انرژی به خوبی احساس و درک می شود . از کاربردهای این انرژی می توان به ایجاد نیروی عظیم در مقابله با انواع بیماریها ؛ افزایش قابل توجه نیروی بدن و بالاخص نیروی جنسی ؛ همچنین احساس نشاط و شادابی و قدرت عظیم در ضربات رزمی وموارد دیگری را می توان نام برد. 

 

نمونه ساده از تمرینات تمرکز کاربردی برای همه :

 

۱- یک واژه خوشایند را انتخاب کنید. و بطور آهسته در ذهنتان به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید. به تدریج زمان را به ۱۰ دقیقه افزایش دهید. (به این تمرین مانترا یا ذکر می گویند)

۲- یک سیب را مقابل خود روی میز قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه تمام حواس خود را متمرکز آن سیب کنید. آن را لمس کنید، ببویید و نگاه کنید.

۳- اکنون تمرین فوق را مجددا تکرار کنید. اما این بار پس از اینکه به سیب خود نگاه کردید، چشمان خود را ببندید و بکوشید تصویر سیب را در ذهن خود مجسم کنید. چنانچه شکل سیب را فراموش کردید، مجدداً به سیب نگاه کنید و دوباره چشمان خود را بسته و سیب را در ذهنتان تجسم کنید. پس از تجسم سیب، محو آن گردید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید.

۴- یک قاشق و یا چنگال را بردارید و روی آن تمرکز کنید. از تمام جهات به آن نگاه کنید. بدون بیان کلامی در ذهن، یعنی ذهنتان بایستی تهی از واژه ها باشد. تنها به چنگال نگاه کنید بدون آنکه توسط واژه ها درباره آن بیاندیشید.

۵- یک شکل هندسی نظیر دایره و یا مستطیل رسم کنید و درون آن را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کنید. بر روی آن تمرکز کنید. شما بایستی تنها به آن شکل هندسی نگاه کنید، نزد شما تنها چیزی که وجود عینی دارد، همان شکل هندسی است. عاری از هرگونه افکار مزاحم و نامربوط و یا هرگونه عامل پرت کننده حواس. به چشمان خود فشار نیاورید و با واژه ها به آن فکر نکنید.

۶- سعی کنید به مدت ۱۰ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید، یعنی جریان تفکر را متوقف سازید.

۷- یک تصویر کاملا نا آشنا را به مدت چند دقیقه مشاهده کنید. سپس بکوشید جزئیات تصویر را به خاطر آورید.

۸- در تخیل خود یک دایره به روی یک دیوار سفید رسم کنید. سپس در مرکز آن یک نقطه بگذارید و به آن نقطه خیره شوید.

۹- یک نقطه را روی دیوار شناسایی کنید. روی آن نقطه تمرکز کنید. هرگونه اندیشه ای را از ذهنتان پاک کنید. و تنها بر روی آن نقطه تمرکز کنید.

۱۰- روی صندلی بنشینید و چشمان خود را ببندید. ذهنتان را ازهر گونه اندیشه ای پاک کنید، تنفس خود را عمیق کنید و تعداد بازدم های خود را شمارش کنید.(۵ دقیقه)

۱۱- روی صندلی بنشینید. سعی کنید تمام عضلات خود را شل و ریلکس کنید. بکوشید هرگونه انقباض ارادی و غیرارادی بدن خود را متوقف و حذف کنید. بدون حرکت به مدت ۵ دقیقه ثابت و بی حرکت بمانید.




AxGiG,عکس گیگ پایگاه آپلود عکس ویژه وبلاگنویسان

09196260071,9821-66561003آكادمی آزاد یوگای ایران

آرمین آقاحسین فنی


آخرین پست ها


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :